لایروبی مهم‌ترین رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران

لایروبی مهم‌ترین رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران

چراغونی/سمنان مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان، از اجرای عملیات لایروبی رودخانه حبله‌رود خبر داد.

مرتضی صفایی ۲۱ مرداد از حبله‌رود به عنوان تنها رودخانه دائمی جاری در استان و مهمترین منبع آبی شهرستان‌های گرمسار و آرادان نام برد و با اشاره به در حال اجرا بودن مرحله دوم لایروبی این رودخانه، اظهار کرد: این عملیات به طول ۱.۷ کیلومتر در حال انجام است.

وی گفت: عملیات لایروبی حبله‌رود با هدف افزایش ظرفیت آبگذری رودخانه و در ادامه عملیات انجام‌شده‌ی سال گذشته به طول ۱.۵ کیلومتر در حال انجام است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان، تصریح کرد: رودخانه حبله‌رود مهم‌ترین رودخانه استان و یکی از رودخانه‌های اصلی با اهمیت بسیار بالا در فلات مرکزی کشور است و همه‌ساله شاهد وقوع سیلاب‌هایی با دبی و بار رسوبی قابل‌ملاحظه در آن هستیم.

صفایی گفت: در سنوات گذشته تواتر وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت‌های بالا در آن افزایش یافته است و از این‌رو با هدف افزایش ظرفیت آبگذری در شاخه اصلی این رودخانه در محدوده اراضی کشاورزی و باغات بنه‌کوه شهرستان گرمسار، پروژه لایروبی و بازگشایی (آزادسازی تصرفات) این رودخانه در بازه‌ای به طول ۳.۲ کیلومتر تعریف شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه از سال گذشته و با تأمین اعتبار از محل طرح ملی مهندسی رودخانه، آغاز شد و فاز اول آن در سال گذشته در بازه‌ای به طول حدود ۱.۵ کیلومتر و با حدود ۹۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری به اتمام رسید و طی آن ۹.۲ هکتار از اراضی رودخانه‌ای نیز رفع‌تصرف و آزادسازی شد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: فاز دوم این پروژه نیز مجدداً از محل طرح ملی مهندسی رودخانه در سال‌جاری تأمین اعتبار شد و به طول ۱.۷ کیلومتر با حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری و باهدف آزادسازی ۵ هکتار دیگر از اراضی تصرفی رودخانه، در حال اجراست.

صفایی با بیان این‌که آزادسازی ۵ هکتار تصرفات نیز به صورت مستمر در دست اجراست، گفت: این مهم نیز با هدف افزایش ظرفیت آبگذری رودخانه در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه تاکنون پیشرفت حدود ۷۰ درصدی دارد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان عملیات اجرایی، در مجموع در حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و بازگشایی رودخانه حبله‌رود در این محدوده هزینه شود.

پایان خبر چراغونی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لایروبی مهم‌ترین رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لایروبی مهم‌ترین رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران"، کلیک کنید.