بیش از 20 هزار دستگاه پنل خورشیدی برای خانوار های عشایری کشور تامین شد

بیش از 20 هزار دستگاه پنل خورشیدی برای خانوار های عشایری کشور تامین شد

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: تعداد پنل های خورشیدی توزیع شده در مناطق عشایری از 700 دستگاه در ابتدای دولت سیزدهم به 20 هزار و 470 دستگاه تا پایان سال 1402 رسیده است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری چراغونی از وزارت جهاد کشاورزی، شایان نادری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افزود: این پنل ها از طریق وزارت نیرو توزیع می شود و 90 درصد هزینه های آنها را دولت و تنها 10 درصد هزینه را خود عشایر پرداخت می کنند.

رییس سازمان امور عشایر ایران اظهارداشت: آبرسانی سیار به مناطق عشایری نیز از حدود 6 میلیون مترمکعب برای 44 درصد از جمعیت عشایر ایران در ابتدای دولت سیزدهم، با رشد 36 درصدی به حدود 8.2 میلیون مترمکعب برای 60 درصد از جمعیت عشایر ایران در پایان سال 1402 رسیده است.

وی تصریح کرد: میزان تامین و توزیع نهاده های دام عشایری هم از 584 هزار تن در ابتدای دولت به 1507 هزار تن در پایان مهرماه 1402 رسیده است.

نادری ضمن قدردانی از همت والای عشایر گرانقدر برای تحقق شعار سال “جهش تولید با مشارکت مردم”، افزود: جامعه عشایری پاسداران امنیت غذایی کشور هستند و یک چهارم از گوشت قرمز و یک سوم از صنایع دستی کشور را تولید می کنند.

وی یادآور شد: رییس جمهور شهید آیت الله رییسی در سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد دستورالعمل ویژه و 10بندی را برای گسترش خدمات و افزایش رفاه جامعه عشایری ابلاغ کردند که نشان از توجه ایشان به برطرف شدن مشکلات جامعه زحمتکش عشایری داشت؛ یکی از بند های این دستورالعمل، راه اندازی 380 خانه بهداشت عشایری است که با تحقق آن، شاخص های بهداشتی در مناطق عشایری رشد قابل توجه ای می یابند.

رییس سازمان امور عشایر ایران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بند های این دستورالعمل، تهیه و توزیع 220 هزار پنل خورشیدی بین خانوار های عشایری است که با اجرای آن گام بلندی برای تامین برق و افزایش رفاه در مناطق عشایری برداشته می شود.

وی، تولید گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت های مهم در جهان برشمرد و گفت: عشایر کشور نیز 35 میلیون هکتار مرتع در اختیار دارند که تعاونی های عشایری می توانند از این ظرفیت برای کشت و جمع آوری گیاهان دارویی در مناطق عشایری و بازاریابی آن استفاده کنند.

نادری با بیان این که ایران یکی از کشور های مطرح جهان در زنبورداری است، بر لزوم توسعه زنبورداری در مناطق عشایری تاکید کرد.

وی افزود: حفظ و صیانت از فرهنگ عشایر یکی از دغدغه های مهم مسوولان است، زیرا یقین داریم هویت تاریخی و فرهنگی این قشر یک گنجینه بی نظیر برای کشور محسوب می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بیش از 20 هزار دستگاه پنل خورشیدی برای خانوار های عشایری کشور تامین شد" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بیش از 20 هزار دستگاه پنل خورشیدی برای خانوار های عشایری کشور تامین شد"، کلیک کنید.