جادوی ساخت باتری 2 مگاواتی از معدن متروکه / عکس

تینا مزدکی: همان طور که مردم و صنایع در سراسر زمین به سمت بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر حرکت می کند، مشکل ذخیره سازی انرژی نیز روزبه روز پررنگ تر می شود. مشکل آن است که باد همیشه نمی وزد و خورشید دقیقاً در زمانی که مردم می خواهند برق مصرف کنند، نمی تابد. در روزهای آفتابی یا بادخیز، می توان مقدار زیادی برق تولید کرد، ولی در حال حاضر در چنین روزهایی وضعیتی شکل می گیرد که در آن به مصرف کنندگان پول پرداخت می شود تا برق مصرف کنند تا از اضافه بار شبکه جلوگیری شود. اما انرژی ای که استفاده نمی شود، از بین می رود.

البته بهتر است که بتوانیم آن انرژی بلااستفاده را برای مصارف بعدی ذخیره کنیم. باتری های گرانشی یکی از راه های ذخیره سازی انرژی هستند.

شاید عبارت «باتری گرانشی» شما را به یاد فیزیک و آلبرت اینشتین بیندازد؛ اما ایده پشت باتری های گرانشی واقعا ساده است. در مواقعی که منابع انرژی بیش از نیاز انرژی تولید می کنند، انرژی اضافی برای حرکت وزنه ها (به شکل آب یا گاهی شن) به سمت بالا استفاده می شود و آن را به انرژی پتانسیل گرانشی تبدیل می کند. هنگامی که منبع تغذیه افت می کند، این وزنه های سنگین می توانند تحت تاثیر نیروی گرانش رها شوند و توربین های متصل را به حرکت درآورند.

جادوی ساخت باتری 2 مگاواتی از معدن متروکه / عکس

باتری های گرانشی عموما به شکل مخزن ساخته می شوند و در برخی موارد در معادن متروکه ای تعبیه می شوند تا مخازن شن و ماسه را به بالا حرکت دهند. البته وزنه های دیگری نیز برای تولید انرژی اضافی پیشنهاد شده است. شرکت اسکاتلندی Gravitricity سیستمی از چرخ-محور و بالابرها را طراحی کرده که می توان آن ها را در چنین معدن های متروکه ای نصب کرد. این شرکت قرار است سیستم جدید خود را در معدن 1400 متری روی و مس در Pyhäjärvi فنلاند نصب کند.

«مارتین رایت» از بنیانگذاران Gravitricity، اخیرا در مورد این فناوری گفته است: «از آنجایی که جهان برق بیشتری را از منابع انرژی تجدیدپذیر متناوب تولید می کند، نیاز روزافزونی به فناوری هایی وجود دارد که بتوانند انرژی را در دوره های کم تقاضا جذب و ذخیره کنند و در صورت نیاز، آن را به سرعت آزاد کنند. ذخیره سازی انرژی گرانشی زیرزمینی GraviStore، از نیروی گرانش برای ارایه برخی از بهترین ویژگی های باتری های لیتیوم یونی و ذخیره سازی هیدرولیک پمپ شده با هزینه کم و بدون نیاز به فلزات خاکی کمیاب استفاده می کند.»

منبع: iflscience

54323

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جادوی ساخت باتری 2 مگاواتی از معدن متروکه / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جادوی ساخت باتری 2 مگاواتی از معدن متروکه / عکس"، کلیک کنید.