بشنوید/ بازخوانی قطعه «دامن کشان» در آستانه نوروز

آراز داره تروسیان خواننده و آهنگساز ، قطعه «ساری آقجیک» یا «دامن کشان» را باز تنظیم کرده و با ترکیب دو زبان فارسی و ارمنی خوانده است و در آستانه نوروز 1403 منتشر کرد.

به گزارش چراغونی، «ساری آقجیک» قطعه ی فولکلور ارمنی است که برای مخاطبان فارسی زبان و آذری زبان هم بسیار آشناست. این قطعه در ارمنستان به ساری آقجیک، در آذربایجان به ساری گلین و در ایران به دامن کشان معروف است.

آراز داره آهنگساز، موزیسین و خواننده  ارمنی ایرانی است که موسیقی این قطعه را بازتنظیم و برای اولین بار آن را با ترکیب دو زبان فارسی و ارمنی بازخوانی کرده است.

تروسیان درباره این آهنگ می گوید: «هدف از ارایه این آهنگ زنده نگه داشتن فرهنگی است که به ارث برده ایم. انسان با ریشه و اصالتش قوام و دوام دارد بنابراین  این اثر را با ترکیب دو زبان مادری (ارمنی) و  زبان زادگاهم (فارسی) اجرا کرده ام.»

او ادامه می دهد: «در تنظیم موسیقی این آهنگ از ساز دودوک به عنوان ساز اصیل ارمنی متناسب با ذات قطعه استفاده کردم. سه تار و تار را بعنوان نماینده فرهنگ و هنر زادگاهم ایران و همچنین از استفاده از تار آذری در لایه های تنظیم این قطعه بنا بر تجانس، احترام و آشناییت عام با نسخه «ساری گلین» غافل نشده ام.»

در این قسمت می توانید این قطعه موسیقی را گوش کنید:

بشنوید/ بازخوانی قطعه «دامن کشان» در آستانه نوروز

پایان خبر چراغونی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بشنوید/ بازخوانی قطعه «دامن کشان» در آستانه نوروز" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بشنوید/ بازخوانی قطعه «دامن کشان» در آستانه نوروز"، کلیک کنید.